دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتور چیست ؟

  • ۱
  • ۰

 

موتور برق 

موتور برق

 

موتور برق وسیله ای هست که بنزین و گازوئیل و گاز را محترق نموده و انرژی حاصله را به وسیله ژنراتور تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) می نماید. از بابت ابعاد و توان تولیدی، موتور برق ها در ردیف ژنراتور های کوچک می باشند و بالاترین توانی که یک موتور برق می تواند تولید کند حداکثر ۱۵ کیلو وات می باشد. اکثر موتور برق های بالای ۹ کیلو وات به صورت سه فاز (3p)می باشند البته استثناهایی نیز وجود دارد که در توانهای بالاتر موتور برق با توان خروجی تک فاز (1p)نیز وجود دارد، اگر بخواهیم موتور برق ها را بر حسب نوع سوخت مصرفی مورد ارزیابی قرار دهیم ،4 نوع موتور برق در بازار موجود می باشد، موتور برق بنزینی، گازوئیلی، گازی، موتور برق دوگانه سوز (بنزین - گاز) مایع می باشد.


موتور برق بی صدا ، موتور برق سایلنت ، موتور برق کیفی :

 

موتور برق بی صدا (سایلنت) همانطور که از اسم موتور برق مشخص می باشد این موتور برق ها نسبت به نمونه های معمولی صدایی به مراتب پایین تر را دارا می باشند، البته در این نمونه از موتور برق ها صرفا کمی صدا (پایین تر از ۴۰ دیسیبل) تنها مزیت برتری این دستگاهها نمی باشد، در این مدل از موتور برق ها وزن و حجم دستگاه نیز نسبت به موتور برق های معمولی کمتر می باشد، موتور برق کم صدا یا به اصظلاح بی صدا (سایلنت) در دو نوع بنزیی و نفت گاز می باشند، در موتور برق های بنزینی بی صدا توان این دستگاهها معمولا ۱/۲ ، ۲/۵ و ۳/۴ کیلو وات می باشند ، البته در برند هوندا موتور بر ۴/۵ کیلو وات بی صدا نیز موجود می باشد، ولی در موتور برق دیزلی کم صدا بحث توان مطرح نمی باشد و هر توانی را دارا می باشد منتها در موتور برق دیزلی کم صدا به دلیل کانوپی یا به اصطلاح عایق صوتی وزن دستگاه نسبت به موتور برق های معمولی بالا می باشد و اکثرا استارت این موتور برق ها به صورت الکتریکی می باشد. در این قسمت به بحث استارت مطرح شد، لازم به ذکر است که در موتور برق های کیفی بنزینی استارت دستگاه به صورت دستی و یا به اصطلاح هندلی می باشد، همانطور که قبلا نیز مطرح کردیم وزن موتور برق های کیفی بسیار کم وزن می باشد، به همین دلیل به این موتور برق موتور برق های قابل حمل نیز گفته می شود.

کاربرد موتور برق :

موتور برق

کاربرد موتور برق، خیلی وسیع و گسترده است. اگر بخواهیم به شکل موردی تمامی کاربردهای موتور برق را بدانیم، لیست بلند بالایی آماده می‌شود. اگر به نمایندگی موتور برق مراجعه کنید و از مراجعین هدف خرید موتور برق را پرسه جو کنید، متوجه صحبت من خواهید شد. به عبارتی کاربرد موتور برق به اندازه کاربرد خود برق واسع است. هر جایی که برق، به عنوان یک نیروی حیاتی احتساب شود، موتور برق هم نیاز خواهد بود. موتور برق ممکن است به دو دلیل مورد نیاز باشد:

کاربرد از موتور برق به عنوان تولیدکننده نیروی برق در مواقع اضطراری
کاربرد استفاده از موتور برق در مکان‌هایی که دسترسی به نیروی برق شهری در این اماکن امکان‌پذیر نیست یا بهتر است از نیروی برق موتور برق استفاده شود.


مثال در موارد زیر از موتور برق استفاده می‌شود:

 

کاریرد استفاده از موتوربرق‌های خانگی برای مواقعی است که نیروی برق منزل قطع شود.
کاریرد استفاده از موتوربرق‌ها برای مصارف خانگی و مصارف کشاورزی در مکان‌هایی که از محدوده برق‌ شهری دور هستند.
کاربرد استفاده کوهنوردان و جهانگردان از موتوربرق برای استفاده در کوهستان‌ها و مناطق طبیعی که برق‌وجود ندارد.
کاربرد استفاده از موتور برق‌ در کارخانه‌ها برای جلوگیری از توقف خط تولید هنگام قطعی برق
کاربرد استفاده از موتور برق برای کارهای صنعتی بزرگ که در مناطق غیر مسکونی صورت می‌گیرند.
کاربرد استفاده از موتور برق در بیمارستان‌ها و اورژانس های بین راهی
کاربرد استفاده از موتور برق در ادارات و شرکت‌های مهم برای جلوگیری از توقف کار حین قطعی برق

 

موتور برق کاوردار سایلنت : 

 

موتور برق بی صدا به واژه موتور برق کاوردار سایلنت به موتور برقی انتساب می شود که موتور برق داخل محفظه ی به صورت عایق قرار می گیرد و صدای موتور برق پایین می آید. معمولا از این کاورها در موتور برق های دیزلی نیز استفاده می شود، چرا که سطح صدا تولید شده در موتور برق دیزلی نسبت به موتور برق های بنزینی بالاتر می باشد، لازم به ذکر است که در صورتی که از این عایق های صوتی در موتور برق استفاده شود وزن این موتور برق ها بسیار بالاتر می شود ، نکته ای که در مورد کانوپی باید اشاره کرد نوع و کیفیت کانوپی ها می باشد که بسته به کیفیت این کانوپی ها صدای موتور برق ها کمتر یا زیادتر می شود ، همچنین این کانوپی ها در انواع ساز ها برای موتور برق های ۲.۵ کیلو وات به بالا تا دیزل ژنراتور های چند ده مگا وات قابل تولید و استفاده می باشد. معمولا در موتور برق های دیزلی کانوپی دار از لرزه گیرهایی استفاده می کنند تا میزان ضربه وارد شده از طرف موتور برق به سطح کاهش پیدا کند.

 

موتور برق استارتی و هندلی (دواری) : 

 

در این قسمت هدف داریم به امعان و تفاوت های موتور برق هندلی و استارتی بپردازیم، موتور برق هندلی به این حالت هستند که سیستم استارت به صورت دستی و از طریق کشیدن هندل یا طناب موتور شروع به کار می کند، موتور برق هندلی معمولاً در توان های 1، 2 /۲و 3 کیلو وات استفاده می شوند، از مزیت های این نوع از موتور برق می توان به وزن پایین تر دستگاه نبست به نمونه های استارتی اشاره کرد، مزیت دیگر موتور برق های هندلی نسبت به استارتی، به این صورت است، در صورتی که استفاده شما از موتور برق کم می باشد، در اسن صورت باطری دستگاه خالی شده و عملاً دستگاه بدون سیستم استارت می شود، در این حالت شما می توانید با یک هندل موتور برقی که چندین هفته کار نکرده را شروع به کار کنید. در این قسمت به بررسی موتور برق های استارتی می پردازیم، موتور برق استارتی همان طور که از اسمش مشخص است به یک سیستم استارت و باطری  ماشین متصل است، در صورتی که شما می خواهید با یک دکمه موتور برق خود را به کار بیاندازیر و زحمت هندل زدن را به خود ندهید، پیشنهاد ما به شما موتور برق استارتی می باشد، لازم به ذکر است که به دلیل استفاده از باطری در بازه های زمانی مداوم و نزدیک به هم باید موتور برق را راه اندازی کنید که اصطلاحاً باطری موتور برق دشارژ نشود، مزایای این موتور برق ها راحتی استفاده می باشد، نکته ای که باید به آن توجه شود، در صورتی که شما می خواهید موتور برق شما به صورت امرجسنی (اضطراری) شروع به کار نماید حتما از موتور برق های استارتی باید استفاده کنید، به این صورت که یک تابلوی چنج اور طراحی می شود، در صورت قطع برق موتور برق خود به خود شروع به استارت زدن نموده و هنگام وصل شدن برق موتور برق به صورت اتوماتیک قطع می شود.از موتور برق های امرجنسی معمولاً برای ادارات، بانک ها بیسمارستانا، رستورانها و غیره استفاده می شود.